آیا می توانید تصور کنید فقط به خاطر حجاب و پوششی که دارید، شما را مورد ضرب و شتم قرار دهند؛ ، آزار و اذیت کنند، از کار اخراج کنند و حتی شما را به قتل برسانند؟ متاسفانه امروزه در سراسر جهان صدها زن در معرض  تعصبات دینی قرار دارند. به همین خاطر است که گرامیداشت اول فوریه بعنوان روز جهانی حجاب را امری ضروری؛ مهم و آکتوآل می دانیم. این روز به نماد و سمبل مبارزه با اسلام هراسی و ایجاد گفتگو و حسن تفاهم در جامعه تبدیل شده است.

خیلی ها شاید تصور کنند که موضوع اسلام هراسی به طور مصنوعی بزرگنمایی شده و نیز تصور کنند که تبعیض دینی مدتهاست حل شده است. تنها اقدام تروریستی در نیوزیلند را به یاد بیاورید. ۵۰ نفر کشته و ۴۰ نفر مجروح شدند تنها به خاطر اینکه مسلمان بودند و در مسجد نماز می خواندند. در سال ۲۰۱۹ علاوه بر این اقدام تروریستی، حملات متعدد دیگری نیز  بر علیه مسلمانان انجام شده است. قربانیان اصلی در چنین حملاتی اکثرا زنان مسلمان و محجبه بوده اند.

ما در اینجا نمونه ها و مصادیقی از زنان مسلمان را که بخاطر داشتن حجاب مورد تبعیض و حمله و خشونت  قرارگرفته اند؛ برای شما ذکر می کنیم.

حمله به دختر محجبه باردار در استرالیا

در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۱۹ خانم ۳۱ ساله ای به نام رانا الاسمار در حالی که با دوستانش در رستوران محلی نشسته بود توسط فرد ۴۳ ساله ای به نام استیپ لازینا مورد حمله قرار گرفت.  گفته می شود که استیپ هنگام حمله شعارهای نژادپرستانه سر می داد. او حدود۱۴ ضربه به ناحیه سر زن مسلمان باردار وارد کرده بود.

محرومیت دختر محجبه از شرکت در مسابقه دو

خانم ۱۶ ساله آمریکایی به نام الکساندریا ابوکرم که در مسابقه دو مدرسه شهر اوگایا شرکت کرده بود؛ پس از آنکه ۵ کیلومتر دوید، مطلع شد که او را از این مسابقه محروم کرده اند. در پاسخ به دلیل محرومیت از شرکت در مسابقه به اوگفته شد برای شرکت در مسابقه با کلاه مذهبی به مجوز ویژه ای نیاز است. آلکساندریا از شنیدن این پاسخ شگفت زده شد، چون در طول دو سال شرکت در این مسابقات اولین بار بود که با چنین استدلال و قانون و  قاعده ای روبرو شده بود.

او در مصاحبه با خبرگزاری CNN به این مسئله اعتراض کرد و گفت: "شرکت در مسابقه و پس از آن به خاطر حجابی که دوستش داری از مسابقه محروم کردن، دهشتناک ترین برخورد از طرف میزبانان و برگزار کنندگان  است. چرا به خاطر مسابقه و یا سرگرمی خود بخشی از دین خود را قربانی کنیم؟"

در منطقه ایلینگ (شهر لندن) به دو خانم محجبه حمله کردند. دنده یکی از خانم ها شکسته شد.

در ۲۳ اوت سال ۲۰۱۹ دو خانم در سنین ۳۰ و۶۰ ساله در مترو نارت ایلینگ لندن مورد حمله وحشتناک قرار گرفتند.به آنها حمله ور شده و هر دو را مورد آزار و اذیت قرار دادند. هر دو  در بیمارستان بستری شدند. دنده خانم محجبه ای که مسن تر بود شکسته شده بود و خانم جوان نیز در تمام بدنش کبودی داشت و احساس درد می کرد.

اهانت به دخترمحجبه در اتوبوسی در بروکلین

خانمی یک دختر نوجوان را در اتوبوس مورد اهانت قرار داد. او دختر محجبه را تحقیر کرده و آبی را که در دست داشت؛ بر سر او ریخت. این خانم قبل از آنکه تف کند و آب را بر سر دختر محجبه مسلمان بریزد، فریاد می زد: "چه کهنه ای را بر سر پوشیده ای! به کشورت برگرد!"

مشکلات دختر  مسلمان سوری در آلمان

 آمال دندانپزشک حرفه ای اهل سوریه است. او به زبان های عربی و انگلیسی تسلط دارد و زبان آلمانی را یاد می گیرد. با همسر و دخترش در آلمان زندگی می کند. آنها وضعیت پناهنده دارند، در آپارتمان دو خوابه زندگی می کنند و ماهانه از دولت المان ۵۰۰ یورو کمک مالی دریافت می کنند. آمال سپاسگزار دولت آلمان است ولی می خواهد خودش به طور مستقل کار کند و بر دوش دولت سنگینی نکند. وی خیلی تلاش می کند در درمانگاه های دندانپزشکی استخدام شود ولی تمام تلاش های او در این زمینه بی نتیجه است. او را بر اساس رزومه اش به مصاحبه دعوت می کنند ولی  پس از رویت او در مصاحبه؛ بخاطر حجابش پاسخ رد می دهند.

خانم آمال می گوید: "به نظر من دلیل اصلی جواب رد که از آنان می گیرم داشتن حجاب است. آنها از من دوری می کنند. کمااینکه در یکی از مصاحبه ها از من پرسیدند " چنانچه شما را استخدام کنیم تمایل داری حجابت را کنار بگذاری؟"  و من قبول نکردم.

خانم آمال فاکت و سندی در دست ندارد تا بر اساس آن بتواند در دادگاه ادعای خود را در مورد عدم بکارگیری و جذب بدلیل داشتن حجاب اثبات نماید. او  احساس می کند تمام پاسخ های رد به تقاضای کار بخاطر پوشش اسلامی حجاب است.

این دختر مسلمان سوری در خصوص دوران سخت و دشوار رسیدن به آلمان گفت: "ما به کشور آلمان پس از مواجهه با مشکلات متعدد آمده ایم. همسرم دریای خطرناکی را عبور کرد و قایق های زیادی را عوض کرد. او را حتی در ایتالیا دستگیر کردند. من مجبور بودم در بازداشتگاه های لبنان بدون همسرم

قرار بگیرم. ولی آلمان به ما خانه داد و کمک کرد. اینک می خواهیم زندگی شایسته ای را در این کشور بگذرانیم."

در سال ۲۰۱۶ آزمایش تجربی که توسط داریس وایهیلباومیر رئیس اینستیتو تحقیقات امور زنان دانشگاه ایاگانیس کیپلر در شهر لینس (اتریش) انجام شد، نشان می داد که زن هایی که نام ترکی دارند و محجبه هستند مجبور می شوند نسبت به زن هایی که نام آلمانی دارند و بدون حجاب هم هستند رزومه های خودشان را ۵-۴ بار بیشتر  بفرستند. تحقیقات او نشان داد که در آلمان تبعیض نسبت به خانم های مهاجر وجود دارد و اگر آنها حجاب داشته باشند سطح تبعیض بمراتب افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که روز جهانی حجاب همه ساله در روز ۱ فوریه در ۱۱۴ کشور جهان برگزار می شود. مبتکر این ایده خانم نازما خان مسلمان آمریکایی است که در سال ۲۰۱۴ در پاسخ به تبعیضات مذهبی بخاطر داشتن پوشش از تمام زنان جهان خواست که برای یک روز مشخص حجاب بپوشند تا بدانند که حجاب چیست و چگونه می توان زیبایی خود را از چشم کنجکاوان دور و پنهان نگاهداشت.

منبع:

http://ummamag.kg/ru/articles/need_to_know/۲۷۷۳_pochemu_vazhno_provedenie_vsemirnogo_dnya_platka_istorii_zhertv_religioznoi_diskriminacii

کد خبر 975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =